Nieuws en Pers

Nieuwsberichten en relevante Clubbier informatie.

Corona komt voetbalclub SCO stiekem wel goed uit 

21 februari 2021

Bij voetbalvereniging SCO in Oosterhout was de kantine ver over de datum. "Die kon echt niet langer zo", vertelde voorzitter Robert de Vries.

Op de schop

Enkele voetbalverenigingen in Oosterhout hebben een gloednieuw sportcomplex. Daar stak de accommodatie van SCO schril bij af. Dat kon volgens De Vries echt niet meer. Dus gaan de kantine, keuken en het sanitair op de schop. In april moet de renovatie klaar zijn.

Vervelend dat het karnaval dit jaar op zijn gat ligt. Maar het komt de club stiekem wel goed uit. Vrijwilligers hebben nu alle tijd om puin te ruimen om, met de hulp van de aannemer, over een maand of drie een volledig gerenoveerde kantine te openen.

De Vries: "De keuken voldeed echt niet meer, met een vlizotrap boven het aanrecht en de toiletten ernaast. De vieze lucht trok in de keuken, het was allemaal ver over de datum."

Stijgende kantine-inkomsten

"Bovendien zijn we een paar jaar geleden overgestapt naar het zaterdagvoetbal. En dat zien we terug in een stijging van de kantine-inkomsten. Dat geeft de club nieuw elan met allerlei nieuwe activiteiten. Ook een reden om jet visitekaartje van de club op te knapen", zo vertelde De Vries.

Waarborgfonds Sport

Zonder slag of stoot ging het niet. "De oude garde had er in het begin wat moeite mee. En je kunt wel willen verbouwen maar daar zijn ook munten voor nodig. En die moesten wij zelf ophoesten. Als je geld wilt lenen, licht het Waarborgfonds Sport (SWS) je helemaal door. Maar wij voldoen aan de eisen dus wij pakken door. Helemaal nu de rente zo laag is."

Nieuwe sponsoren

"De club had jarenlang niet voldoende vet op de botten. En ook het aantal sponsoren hield niet over. Een nieuw bestuur heeft daar een paar jaar geleden de schouders onder gezet en dat heeft zijn vruchten afgeworpen", zegt De Vries.

"Dat er niet mag worden gevoetbald vanwege corona is een 'blessing in disguise'. Als de coronapandemie twee jaar geleden was uitgebro­ken, dan waren wij hier nooit aan begonnen. In april is SCO wat de opstallen betreft weer toekomstbestendig.

Bron: BN de Stem


Flink meer 0.0-biertjes verkocht in 2020

17 februari 2021

Nederlanders kochten in 2020 opnieuw meer alcoholvrij bier. De omzet groeide met een derde. Ook de export nam sterk toe.

Minder uit eten

Supermarkten hadden het dankzij de coronacrisis sowieso behoorlijk druk in het afgelopen jaar. Nederlanders gingen een stuk minder uit eten dus legden zij meer producten in hun supermarktkar.

Groeispurt van 0.0

Een andere groeispurt die de laatste jaren plaatsvindt is die van de verkoop van alcoholvrij bier. Dankzij de coronacrisis werd er flink minder drank verkocht. Maar de 0.0-biertjes vlogen nog wel de winkel uit. De verkoop in Nederland steeg met 8,5 procent.

Beroerd bierjaar

Ook in het buitenland was meer vraag naar alcoholvrij bier. De uitvoer van 'gewoon' bier nam met een derde af maar de export van de alcoholvrije variant steeg met 9 procent. Omdat het marktaandeel van 0.0 slechts 7 procent bedraagt kon dat de pijn van drankproducenten nauwelijks verzachten.

Door corona beleefden de biermakers een beroerd bierjaar. De totale bierverkoop daalde met maar liefst 14 procent.

Bron: RTL


Druk bezocht eerste webinar van Clubbier

16 februari 2021

Het eerste Clubbier webinar is een groot succes. Alle 15 sportbestuurders die zich voor deze digitale bijeenkomst hadden aangemeld, logden rond 20:00 uur in.

Aanstaande heropening

Een aantal clubs heeft de activiteiten rond de kantine 'on hold' gezet. Dat is in deze coronatijd begrijpelijk. Maar een groot aantal clubs anticipeert op een aanstaande heropening. En zij teren in op hun reserves dus bekijken zij de besparingsmogelijkheden.

En daar zijn de webinars van Clubbier voor bedoeld. Om de dienstverlening in de clubkantines voor 100% overeind te kunnen houden, maar wel tegen minder kosten.

Precies zes minuten later

De clubbestuurders die digitaal aanschoven wisten na 45 minuten van de hoed en de rand. De sessie eindigde om 21:00 uur en de eerste deelnemer meldde zich precies zes minuten later al aan. De besparing blijkt doorgaans fors en aansluiten bij het collectief simpel. Het verhaal van Tom was glashelder.

Vroeg of laat

De sessies van 22 februari en 1 maart as. staan al gepland. Clubbestuurders die aan een van deze twee gratis webinars willen deelnemen, zijn van harte welkom. U moet maar zo denken, vroeg of laat stapt ook uw sportvereniging over.


Mogelijk 's werelds oudste bierbrouwerij in Egypte

14 februari 2021

In Egypte zijn de restanten van een 5.000 jaar oude bierbrouwerij ontdekt. Volgens de onderzoekers is het complex mogelijk de oudste grootschalige brouwerij ter wereld.

3.000 voor Christus 

De brouwerij waarschijnlijk stamt uit de regeringsperiode van koning Narmer. Die regeerde rond 3.000 voor Christus. Britse archeologen schreven al in het begin van de twintigste eeuw over het bestaan van oude Egyptische brouwerijen.

Die werden toen echter nooit gevonden. Dat is nu dus wel gelukt in Abydos. Deze stad ligt zo'n 450 kilometer ten zuiden van Caïro, in de woestijn ten westen van de Nijl.

Granen en water

De opgraving bestaat uit acht ruimtes van 20 meter lang en 2,5 meter breed. Rond deze vaten waren tientallen aardewerk bassins aangelegd. Die gebruikten de brouwers destijds om vaten met een mengsel van granen en water in op te warmen.

Koninklijke rituelen

"Het bier werd waarschijnlijk gebruikt bij koninklijke rituelen", zegt de Amerikaanse onderzoeker Matthew Adams. Eerder vonden archeologen al bewijs voor het gebruik van bier bij offerrituelen in het oude Egypte.

De eerste bewijzen van het maken en drinken van bier stammen overigens al uit 13.000 (!) voor Christus. Dat bleek uit vondsten in de buurt van de Israëlische stad Haifa. De gevonden locatie in Egypte zou de eerste locatie zijn waar op grote schaal bier werd geproduceerd.

Bron: NOS


Dramatische bieromzet in sportkantines in 2020

4 februari 2021

Echt zicht op een heropening van de clubkantines vóór Q3 is er nog niet. Maar sportclubs hebben al wel een specificatie van hun brouwerij over 2020 binnen.

Lagere bonus

Op basis hiervan is uw bonus vastgesteld. En in de staffel staat dat de korting voor sportclubs minder is, zodra er minder bier is getapt. Uw bonus over 2020 pakt dus lager uit. Daar kunnen wij helaas niets doen maar dit probleem is voor 2021 wel op te lossen.

Ondanks dat lukt het Clubbier om 85 van de 100 sportverenigingen in 2021 toch aan een betere staffelkorting te helpen. Ook al tapt u dit jaar (zoals verwacht mag worden) minder hectoliters bier dan in 2019. Dat is het effect van collectief inkopen.

Dat vraagt enige uitleg

De meeste clubbestuurders vergaderen toch al online. Daarom nodigen wij uit voor een Clubbier webinar. Hierin leggen wij uit hoe u de 'tapschade' kunt beperken. In ons webinar staan de besparing voor u en groei van het collectief centraal.

En de besparing die wij via onze bespaartool aangeven is de minimum besparing. In werkelijkheid is die waarschijnlijk hoger. Onze instapstaffel is immers al de laagste staffel. Met de groei van het collectief bespaart u dus sowieso steeds meer!

Vrijblijvend webinar

Wij vertellen u in het webinar over de werkwijze, de voordelen en de aanmelding. U kunt op drie datums vrijblijvend deelnemen en inloggen. Kijk en luister gewoon even mee en maak van uw tapnood een deugd. Meldt u even aan. U bent digitaal van harte welkom op 15 (bijna vol) of 22 februari of op 1 maart van 20:00 uur tot 21:00 uur.


Er zijn leden die niet betalen als zij niet mogen spelen

5 februari 2021

Van de circa 2.400 Nederlandse voetbalclubs is er door de coronacrisis nog niet één omgevallen. Maar kaalslag dreigt als de velden, kleedkamers en kantines leeg blijven.

Pijn in de clubkas

Uitgestorven kantines wachten op een bruisende derde helft. Al sinds oktober gaan de weekeinden voorbij zonder bal en gezeik over de scheids. Dat doet pijn en met de week ook steeds meer in de clubkas.

Volgens de KNVB staat nog niet één vereniging op omvallen. Maar bij zeker 10 procent van de clubs staat het water aan de lippen. En 60 à 70 procent teert snel in op het eigen vermogen. Geld voor een nieuwe kantine of duurzame verlichting, wordt nu gebruikt om gaten in de begroting te dichten.

Ik hou m'n hart vast

Van een massale ledenterugloop is nergens sprake. Bij de jeugd is hier en daar zelfs sprake van aanwas. Maar deze situatie gaat vroeg of laat een keer wringen. "Het wordt elk maand lastiger", zegt Laurens Eigeman, penningmeester van DCV in Krimpen aan den IJssel. En de financiële gevolgen merken wij pas begin 2022, bij de volgende contributieronde. En ik hou m'n hart vast."

De 'onzichtbare onderstroom'

Ook KNVB-directeur Jan Dirk van der Zee maakt zich zorgen om de 'onzichtbare onderstroom' bij de clubs. "Want wat doen sponsoren, leden en vrijwilligers volgend seizoen met hun vrije tijd en spaarcenten? Je kunt hier op elke hoek van de straat voetballen maar zo toegankelijk moet voetbal natuurlijk wel blijven."

Penningmeester Ibrahim Düztas bij het Haagse Houdt Moedig Stand (HMSH) heeft nu al de grootste moeite om de betalingen te innen van leden en sponsoren. "Ik krijg dagelijks mails spelers die niet willen betalen omdat ze toch niet mogen voetballen. Ik probeer hen om te praten, maar wat moet ik vertellen?
Bij sponsoren is het hetzelfde verhaal. Zodra je een factuur stuurt krijg je als reactie: "Waarom zou ik jou betalen, ik heb nul reclame nu. Die bedrijven hebben het ook moeilijk dus geef je maar een beetje korting, hè."

Bedrag in de tonnen

De financiële impact van corona loopt volgens voorzitter Jochoms bij De Treffers op naar een bedrag in de tonnen. "Maar sponsoren laten ons hier echt niet in de steek want iedereen draagt zijn steentje bij. Ik verwacht hier in een dorp zoals Groesbeek, minder snel problemen."

Maar in deze crisis brouwt Pelikaan in Zwijndrecht ook een eigen Peli-bier om de clubkas te spekken. En Floreant in Boskoop zette in december de poorten open voor lokale jeugd die nergens terecht kon. Dat leverde de vereniging een compliment op van minister Hugo de Jonge.

Koninklijke HFC organiseert bootcamps voor de senioren. "Dan kunnen de leden toch nog in tweetallen het veld op en blijven de teams nog een beetje hecht", zo reageert voorzitter Dirk Jan Rutgers. "Maar uiteindelijk willen die jongens toch gewoon hun balletje terug."

Bartegoed

Bij AFC in Amsterdam mogen de trouwe senioren voor komend seizoen zelf kiezen uit korting op de contributie of een bartegoed. Dan mogen ze dat weer op de club komen opdrinken", zegt voorzitter Ad Westerhof.

"Wij hebben net een nieuw clubhuis met negen taps. Die gasten missen de derde helft. Niet het voetbal maar de bitterballen en het bier. Ik vrees geen terugloop want voetballers zijn conservatief. Als het balletje straks weer rolt, gaan ze gewoon weer voetballen. Maar zodra het weer mag wordt het ook meteen een groot bacchanaal."

Bron: AD


Alcoholvrij bier ingeburgerd, maar waar blijft 0.0- wijn?

26 januari 2021

Het aanbod aan alcoholvrije bieren is in veel gevallen goed te drinken is. Maar waar blijven de alcoholvrije wijnen?

Sterke stijging
Steeds meer mensen verruilen hun biertje voor een alcoholvrije variant. In 2020 steeg de verkoop van alcoholvrij bier met 8,5 procent in vergelijking met 2019. Eén op de veertien bieren die worden gedronken, is op dit moment alcoholvrij.

Er is volop keuze voor liefhebbers van alcoholvrij bier. Maar alcoholvrije wijn is kwalitatief nog niet op niveau, stelt wijnjournalist Esmee Langereis. "Er zijn veel soorten maar een goede alcoholvrije wijn is lastig te vinden. De smaak lijkt niet echt op die van echte wijn." Dat komt volgens haar omdat het moeilijker is dan het maken van alcoholvrij bier.

Bubbeltje
 "Alcoholvrije drank met een bubbel lijkt het meest op de real deal. Hiermee kun je de smaak verbloemen. Bier heeft, anders dan bij wijn, het voordeel dat er altijd een bubbeltje in zit. Als je aan de alcoholvrije wijn gaat, kun je dan ook het best kiezen voor een bruisende variant."

Ga niet voor goedkoop
"Het is niet slim om voor de goedkoopste wijn te kiezen. Alcohol geleid de smaak en als je die eruit filtert, dan haal je ook die smaakelementen eruit. Die moet je dan weer toevoegen. Goedkope supermarktwijnen zonder alcohol smaken daardoor helemaal nergens naar."

Langer de tijd
Rick Kempen van Bier & Co denkt dat alcoholvrij bier kwalitatief beter is omdat de bierwereld er al veel langer aan werkt. "Alcoholvrij bier bestaat al sinds 1978 in Nederland. Rijden met een glaasje op is geen goed idee, dus er moest toen al een alternatief komen."

"Die maken bierbrouwers dus al meer dan 40 jaar terwijl wijnproducenten er pas tien jaar mee bezig zijn. Zij zijn minder goed in staat om gezamenlijk te investeren in productontwikkeling. Ik denk dat daar het verschil in kwaliteit vandaan komt."

Bron: RTL Nieuws


Biercheque als cadeaukaart voor bierliefhebbers

22 januari 2021

Twee ondernemende bierliefhebbers, Erwin Schreudering en Henco Bunte bieden sinds kort de 'Biercheque' aan.

Sinds mei 2020
De Biercheque is een cadeaukaart die digitaal en fysiek te verzilveren is voor de ultieme bierbeleving. De twee hadden al langer de droom van de introductie van de biercheque. In januari 2020 is het er dan echt van gekomen en zijn zij officieel gestart. En sinds mei vorig jaar is de kaart te koop.

Beste plekken
Inmiddels werken de ondernemers al samen met meerdere inlever- en verkooppunten. Zij reizen heel Nederland door op zoek naar de beste plekken om de Biercheque te kunnen inwisselen.

Waarom de Biercheque?
"Vaak weet je niet wat je iemand cadeau moet doen of vragen, als cadeau voor een verjaardag of een ander bijzonder moment. Zo is het idee van de Biercheque eigenlijk ontstaan. Want welk bier is voor hem of haar nou favoriet?

En vraag je bier als cadeau, dan ontvang je vaak net niet dat biertje dat jij zo lekker vind of dat je al eens gedronken hebt. Daar moest een oplossing voor komen en dat werd de Biercheque. "Want niets is leuker dan zelf op zoek gaan naar je ultieme beleving van bier."

Bron: Horecamagazine


2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

14 januari 2021

Ook voor bierbrouwers was 2020 een rampjaar. De bierverkoop daalde gemiddeld met 14 procent. In de horeca en de evenementenbranche was de daling zelfs 58 procent.

Sombere vooruitzichten
Branchevereniging Nederlandse Brouwers vreest dat de pijn nog niet geleden is. De sluiting van de horeca en kantines van sportverenigingen duurt namelijk nog wel even. De vooruitzichten zijn dus somber en de brouwerijen verwachten ook in 2021 fors minder bier te verkopen.

Thuisconsumptie

Door de sluiting van de horeca dronken wij thuis vaker een biertje. Daardoor steeg de thuisconsumptie van bier met 5 procent. Maar deze toename is volgens de brouwers bij lange na niet genoeg om de daling van bijna 2 miljoen hectoliter te compenseren.....

Bron: VMT



Ook Bavaria schrapt 65 banen

16 december 2020

Swinkels Family Brewers schrapt 65 van de ruim 1.800 banen. De arbeidsplaatsen verdwijnen de komende twee jaar via natuurlijk verloop en gedwongen ontslagen.

Swinkels was naar aanleiding van de overname van bierbrouwerij De Molen en het Belgische Palm, al bezig met een plan voor een efficiencyslag o.a. door verder te digitaliseren.

Hard geraakt
"De coronacrisis brengt die plannen nu in een stroomversnelling", zo stelt een woordvoerder. "Onze omzet in Nederland komt voor 50 procent uit de horeca. Door de coronasluiting van de horeca is die omzet dit jaar vrijwel volledig weggevallen. In België zelfs helemaal."

Tientallen miljoenen
Het bedrijf geeft geen exacte bedragen. Maar dat het om een omzetverlies van vele tientallen miljoenen euro's gaat, staat wel vast. De brouwer wilde dit jaar uitkomen op een omzet van tegen de 1 miljard euro.

Onrust onder personeel
Het personeel is op de hoogte gebracht van het reorganisatieplan dat al voor de nodige onrust heeft gezorgd. "Het gaat je niet in de koude kleren zitten als je te horen krijgt dat je baan op korte termijn wordt geschrapt of je contract afloopt", zo erkent de woordvoerder.

De helft van het aantal banen dat verdwijnt betreft verkoopfuncties. De andere helft betreft banen op de staf- en serviceafdelingen op het hoofdkantoor.

Bron: ED



Persbericht Clubbier 

1 oktober 2020

Amateursportclubs zijn voor bedrijven doorgaans lastig te benaderen. Clubbestuurders zijn vaak maar tijdelijk in functie en hebben niet altijd van elk onderwerp kennis van zaken. Daarom focussen veel bedrijven niet op deze doelgroep van circa 150.000 sportbestuurders.

Dat is wel begrijpelijk maar zonde. Want met de juiste aanpak valt er voor sportclubs veel geld te besparen. Bijvoorbeeld door centrale inkoop en scherpe onderhandeling. En dat is in deze coronatijd een welkome meevaller. Clubbier helpt als enige in Nederland, amateurclubs op dit gebied, en met name met de inkoop van hun tapbier. 

Bierinkoop vormt bij veel sportverenigingen vaak de grootste inkooppost. Dus als je daar op kunt besparen, dan zet dat zoden aan de dijk. Collectief inkopen is eenvoudig en lucratief. En onafhankelijk van het tapvolume betaalt elke club dezelfde scherpe bierprijs. Dat is wel zo eerlijk.

Clubbier werkt samen met AB InBev, 's werelds grootste brouwerij, o.m. bekend van Hertog Jan, Jupiler, Bud, Stella Artois en Dommelsch. Deelnemende clubs krijgen een hoge korting via de collectieve inkoop van tapbier, een korting die zij individueel vrijwel nooit krijgen.

Clubs die minimaal 25 hl bier wegtappen kunnen zich aanmelden. Transparant, gratis en zonder beperkende verplichtingen. Inmiddels hebben al veel clubs en zich aangemeld. De grote besparing, weinig rompslomp en de maximale vrijheid, spreken hen aan.

Clubs kunnen snel even online hun besparing berekenen via een bespaartool. En dat is nieuw voor deze vaak ondoorzichtige markt. Clubbier is een typisch win-win-win initiatief. Meedoen levert voordeel voor de clubs, de brouwerij en en voor Clubbier.

Clubbier is ambitieus en streeft ernaar om eind 2021 zo'n 100 sportclubs te hebben aangesloten.

www.clubbier.nl



Ondertekening van SV Spartanen bij deelname aan Clubbier

Linkedin, 21 januari 2021. Een post van Joost Rood, marketing- en salesmanager bij Veldboer Eenhoorn in Zwaag.

Klik hier om te lezen